آپدیت الگوریتم های گوگل گام به گام

مهمترین الگوریتم‌های گوگل و آپدیت‌هایی که هر ساله روی آنها اعمال می‌شود

به همین دلیل، این موتور جستجو در سال‌های اخیر، تمرکز خود را بر ارائه‌ی طیف گسترده‌تری از نتایج، از جمله تصاویر، ویدیوها، تحلیل‌ها و نظرات کاربران، معطوف کرده است. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که گوگل در این مسیر اعمال کرده است، توجه به تنوع مدیای مورد تقاضای کاربران است. در سال‌های گذشته، جستجو در گوگل غالبا بر پایه‌ی کلمات کلیدی و دریافت پاسخ‌های متنی متکی بود. همانطور که می‌دانید، بخش قابل توجهی از درآمد گوگل از طریق تبلیغات در موتور جستجو به دست می‌آید. این تبلیغات که در قالب‌های مختلفی مانند “تبلیغات متنی گوگل ادوردز” به کاربران نمایش داده می‌شوند، نقشی حیاتی در کسب و کار این غول فناوری ایفا می‌کنند.

نکته‌ی بعدی هم این است که الگوریتم های گوگل و جزئیات و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها به‌دلیل مسائل امنیتی، هیچ گاه توسط خود این کمپانی منتشر نمی‌شود. همچنین معمولاً پس از این سمینارها، تحلیل‌های مختلفی از سمت متخصصین سئو ارائه می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آپدیت جدید گوگل چگونه کار می‌کند و ما چطور می‌توانیم با آن سازگار شویم. با وجود الگوریتم‌هایی مانند کبوتر و ونیز، همچنان یک مشکل حل نشده برای کسب و کارهای محلی وجود داشت. علاوه بر این، به لطف این الگوریتم، نتایج نشان داده‌شده به کاربر، خیلی هدفمندتر از قبل بود. به این معنی که اگر شما در یک نقطه از شهر باشید، نتایجی که می‌بینید ممکن است با نتایجی که فرد دیگری در نقطه دیگری از همان شهر می‌بیند، متفاوت باشد.علاوه بر این، الگوریتم موش کور تلاش می‌کند تا نتایج تکراری را هم حذف کند. به‌عنوان مثال اگر یک کسب‌وکار چندین صفحه در گوگل مای بیزینس (Google My Business) با اطلاعات مشابه داشته باشد، موش کور ممکن است فقط یکی از آن‌ها را نمایش دهد.

البته شناسایی همه این سایت‌ها امکان‌پذیر نیست، چون تعداد آن‌ها در حال افزایش است؛ اما این الگوریتم به‌طورکلی توانسته به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و گوگل همواره سعی در بهبود این الگوریتم دارد. E-A-T از نظر فنی یک عامل رتبه بندی نیست، اما می‌تواند بر رتبه سایت شما تاثیر بگذارد. E-A-T به اختصار نشان‌دهنده، Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (اعتمادپذیری) است. پس از مدتی گوگل متوجه شد که در مورد برخی موضوعات باید سخت‌گیرانه‌تر عمل کند و محتواهایی که مربوط به سلامت یا مسائل مالی هستند باید از نظر درستی و اعتبار، تایید شوند. در واقع E-A-T الگوریتم نیست؛ بلکه یک استاندارد و دستورالعمل بررسی کیفیت محتوای صفحات وب‌سایت‌ها است که توسط گوگل منتشر شده است. الگوریتم فرشنس باعث شد تا نتایج رتبه‌‌بندی برای کوئری‌هایی که هدف کاربر از وارد کردن آن، دیدن محتوای جدیدتر است، بر اساس زمان مرتب شود.

اما لازم است بدانید گوگل برای رتبه‌ بندی کردن وب‌ سایت ها معیار های ریز و مهمی را در نظر گرفته ‌است. استفاده از ابزارهای آنالیز وب‌سایت و مانیتورینگ رتبه‌بندی نیز به بررسی و فهم عمیق‌تر الگوریتم های گوگل کمک می‌کند. با شناخت کامل الگوریتم های گوگل و تأثیر آن‌ها در نتایج جستجو ، می‌توان به راحتی رتبه بالا در گوگل را کسب نمود و تأثیر گذاری بیشتری در فروش یا ارائه خدمات وبسایت داشت. هدف اصلی این الگوریتم ارتقاء بهینه‌سازی سایت‌ها می‌باشد و بر اساس لینک‌های موجود در سطح وب، سایت‌های معتبر را شناسایی می‌کند. الگوریتم کبوتر به عنوان یکی از الگوریتم‌های مهم رتبه‌بندی گوگل در زمینه سئو محلی عمل می‌کند و تأثیر مستقیمی بر نتایج Google Maps دارد. این به‌روزرسانی با تکیه بر بهبود ترتیب‌بندی و جلب توجه صفحات وب ، به کاربران اطمینان از بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را می‌دهد.

با توسعه پیدا کردن قابلیت Google Suggest سرویس جدیدی تحت عنوان Google Instant متولد شد که وظیفه داشت نتایج گوگل را همزمان با تایپ کاربر به او نشان دهد. سئوکاران بعد از مشاهده این تغییرات به شدت هیجان زده شدند اما در نهایت متوجه شدند که تاثیر این تغییرات بسیار جزیی بوده‌اند. گوگل، یاهو و ماکروسافت به طور مشترک اعلام کردند که از رویکردی مشترک نسبت به داده‌های ساختار یافته پشتیبانی می‌کنند. همچنین چندین Schema (اسکیما یا طرحواره) جدید نیز برای ارائه نتایج غنی‌تر در نتایج جستجوها ایجاد شد. یک هفته بعد از پاندا 3.5، گوگل بار دیگر یک بروزرسانی برای داده‌های مربوط به پاندا ارائه کرد. پیامدهای این به روزرسانی نامشخص بود و به نظر می‌رسد که تأثیرات این آپدیت نسبتاً اندک هستند.

امروزه ابزارهای مختلف سئو به‌روزرسانی‌های مهم، هرچند تایید نشده، در گوگل پیدا کرده‌اند. یک مطالعه نشان داد که این به روز رسانی بیشترین تغییرات را در پوریشن های 6-10 ایجاد کرد. برخی از مدیران وب‌سایت‌ها تغییرات را از زمان هالووین گزارش کرده‌اند و به یک به‌روزرسانی (تایید نشده) Google اشاره کرده‌اند. رابط جستجوی گوگل دنی سالیوان از طریق توییتر اعلام کرد که گوگل به روز رسانی الگوریتم هسته گسترده ای را منتشر خواهد کرد. حدود 90 دقیقه بعد، او اعلام کرد که به روز رسانی در حال انجام است و 1-2 هفته زمان نیاز دارد تا عرضه شود.

الگوریتم Google Panda رتبه‌بندی وبسایت‌ها در نتایج جستجو را باتوجه به محتوای قرار گرفته روی آن‌ها نشان می‌دهد. چرا که این نوع سایت‌ها می‌خواهند صرفا با خرید لینک‌های انبوه و استفاده از کیورد استافینگ جایگاه خوبی را در صفحه اول گوگل به‌دست آورند. الگوریتم Mobilegeddon به عنوان یکی از جدیدترین الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل معرفی شده است و هدف آن بهبود نمایش و تجربه کاربری وبسایت‌ها در دستگاه‌های موبایل می‌باشد. الگوریتم کبوتر با تمرکز بر بهبود سئو محلی و ارتقاء نتایج مکانی ، برای کسب‌وکارها فرصتی فراهم می‌کند تا در نتایج جستجوی محلی بهتر دیده شوند و با مشتریان محلی ارتباط برقرار کنند. Pigeon algorithm در سال ۲۰۱۴ با هدف هماهنگ‌تر کردن الگوریتم‌های محلی با الگوریتم هسته گوگل معرفی شد. الگوریتم کبوتر با در نظر گرفتن موقعیت مکانی، بهترین نتیجه سرچ را به کاربران ارائه می‌دهد و در سئو محلی کاربرد دارد.

برای بررسی جدیدترین الگوریتم‌های گوگل ، می‌توانید از ابزارهایی مانند «MozCast» یا «SemRush Sensor» استفاده کنید. این ابزارها تغییرات جدید الگوریتم‌ها را همراه با جزئیات مختلف آن‌ها به شما نمایش می‌دهند. هرچند گوگل از سال‌ها قبل به ارائه خدمات به کاربران مشغول بود، اما پاندا اولین الگوریتمی ‌بود که در دنیای مدرن سئو به صورت رسمی ‌معرفی شد. روش‌های سئوی سایت، به دلیل آپدیت‌های الگوریتم گوگل دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین شما به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای باید همیشه در جریان جدیدترین به‌روزرسانی‌ها باشید. این به‌روزرسانی بهبودی در تفسیر سؤالات طولانی‌تر، مشهور به کلیدواژه‌های دم بلند، داشت و با شناسایی دقیق‌تر زمینه‌های پشت سؤالات و هدف دقیق‌تر کاربر، تلاش کرد تا تجربه جستجوی کاربران را بهبود بخشد.

در سال 2008، Google Suggest یا همان Autocomplete معرفی شد و هدف اصلی آن افزایش سرعت دسترسی به نتایج جستجو بود و از فناوری Ajax نیز برای بروزرسانی لحظه‌ای لیست پیشنهادات بدون بارگیری مجدد صفحه استفاده می‌شود. الگوریتم دزد دریایی یا Google Pirate، به مبارزه با کپی‌برداری و نقض حقوق کپی رایت در دنیای وب می‌پردازد. این الگوریتم توسط گوگل در سال 2012 معرفی شد و هدف آن حفظ سلامت دنیای وب و ارتقاء رضایت کاربران از جستجوهای خود است. برت از رویکردی بر پایه شبکه‌های عصبی برای پردازش زبان عامیانه استفاده می‌کند و توانایی درک مفهوم کلمات در یک جمله و ارتباط آنها با یکدیگر را دارد. این الگوریتم از روش یادگیری نظارتی بر روی حجم زیادی از داده‌های متنی استفاده می‌کند تا بتواند الگوهای اساسی و ارتباطات معنایی را در متون زبانی انسانی یاد بگیرد.

الگوریتم رنک برین در تاریخ 26 اکتبر 2015 توسط بلومبرگ گزارش شد و توسط گوگل تأیید شد. این الگوریتم، سومین عامل مهم برای رتبه‌بندی نتایج جستجو در گوگل است و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برخوردار است. الگوریتم رنک برین به منظور تطبیق سیگنال‌های خود با نتایج موتور جستجو و رتبه‌بندی صفحات وب بر اساس آنها، از یادگیری مداوم و بهینه‌سازی خود برخوردار است. به این ترتیب، صفحات با لینک‌های بیشتر و به عبارت دیگر، با ارتباطات بیشتر، ارزش بیشتری به دست می‌آوردند. گوگل به عنوان برترین موتور جستجو، تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایطی می‌کند تا کاربران به سرعت به نتایج مطلوب برسند.

این الگوریتم جهت ارتقاء تجربه کاربری و افزایش مشارکت فعّال کاربران در وبسایت‌ها طراحی شده و درک عمیقی از محتوا و نیازهای کاربران را در نظر می‌گیرد. در دنیای رقابتی فضای آنلاین ، به‌روزرسانی‌های الگوریتم های گوگل برای بهبود جلب توجه و رتبه‌بندی وبسایت‌ها امری حیاتی است. زیرا دانستن اینکه الگوریتم های گوگل در سئو چه کاربردی دارند، میانبری است که می‌توانید از جریمه شدن توسط گوگل در امان باشید. اگر رتبه سایت شما بعد از آپدیت‌های گوگل افت کرده است، برای شناسایی مشکل و حل آن می‌توانید از مشاورین ما کمک بگیرید. شرکت وب رمز در سال ۱۳۸۱ با موضوع ارائه خدمات وب و فناوری اطلاعات تاسیس شد.

این الگوریتم اقدام به تحلیل مفهوم جملات و عبارات جستجوی کاربران با در نظر گرفتن کلمات قبل و بعد از آن می‌نماید. به عبارت دیگر، گوگل با بهره‌مندی از BERT توانایی درک ساختارهای زبانی پیچیده را بهبود بخشیده و نتایج دقیق‌تری را در جستجوهای کاربران ارائه می‌دهد. برای افزایش رتبه سایت خود در رقص گوگل، به روز نگه داشتن محتوا، ارائه تجربه کاربری بهتر، استراتژی لینک‌سازی هوشمندانه، و مداومت در به‌روزرسانی مطالب، اقدامات موثری خواهند بود. با تمرکز بر این نکات کلیدی، می‌توانید وب ‌سایت خود را در برابر تغییرات الگوریتم‌های گوگل مقاوم کنید و در مسیر موفقیت در موتورهای جستجو گام بردارید. به یاد داشته باشید که سئو یک فرآیند مداوم است و نیازمند تلاش، صبر و تعهد می‌باشد.

همچنین، می‌توانید با کمک ابزارهای ارزیاب وب‌سایت، سازگاری تلفن همراه را هم به سرعت بررسی کنید. در جدول زیر، خلاصه اطلاعات مربوط به تمام الگوریتم های گوگل ارائه شده‌است تا بتوانید با دید عمیق‌تری از آن‌ها در بهینه‌ کردن موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) سایت خود استفاده کنید. این الگوریتم اعلام می‌کند کسی که محتوا را می‌نویسد و در اینترنت منتشر می‌کند، باید در آن حوزه اطلاعات کافی داشته باشد. همچنین اعتمادپذیری یک سایت زمانی از بین می‌رود که از محتوای کپی شده و غیرقابل استناد استفاده کند. از نظر گوگل محتوایی قابل اعتماد است که از منابع معتبر استفاده کرده باشد و مطالب آن مستند باشد.

هدف اصلی الگوریتم spambrain، بهبود کیفیت نتایج جستجو و حذف سایت‌هایی است که از تکنیک‌های فریبنده برای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. همچنین همواره وب‌ سایت های بسیاری هستند که برای دستیابی به رتبه‌ های برتر در این موتور های جستجوی گوگل و بهینه‌ سازی وب‌ سایت خود از روش‌ های مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال قبلا اگر یک رستوران در تهران بود، دیگر در نتایج شهر شیراز نمایش داده نمی‌شد، اما بعد از ظهور این الگوریتم، این رستوران در نتایج سایر شهرها نیر قابل مشاهده است. الگوریتم‌ها با شناسایی و افزایش رتبه این سایت‌ها، به دنبال ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج جستجو به کاربران هستند. الگوریتم فِرد گوگل در تاریخ 8 مارس سال 2017 معرفی شد و باعث افت تا 90 درصدی ترافیک برخی از وب‌سایت‌ها شد.

الگوریتم ونیز در سال 2012 منتشر شد و یکی دیگر از الگوریتم‌هایی است که برای بهبود سئوی محلی به کار گرفته شد. این الگوریتم به کمک گوگل مپ، آدرس IP دستگاه و GPS موقعیت جغرافیایی کاربر را تشخیص داده و از آن برای نمایش نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین نتایج هنگام جستجوهای محلی استفاده می‌کند. بعد از معرفی دو الگوریتم پاندا و پنگوئن، سایت‌های زیادی با از دست دادن رتبه مواجه شدند که پس از تصمیم به استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه دیگری گرفتند. آن‌ها سعی کردند با توجه بیش از حد به کمیت‌ها خود را به رتبه های بالاتر برسانند، مانند استفاده زیاد از لینک، استفاده زیاد از کلمات کلیدی و همچنین استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت که واقعا موفق هم بودند. در این موقعیت بود که گوگل الگوریتم EMD را در سال 2012 منتشر شد و در این سال‌ها بارها آپدیت شده و بهبود یافته است.

این فرآیند طبقه بندی با استفاده از مدل یادگیری ماشینی کاملاً خودکار انجام میشه. این به روزرسانی که 6 روز به طول انجامید، بر روی محصولات به زبان انگلیسی اعمال شد. انتخاب های کلیدی در مورد نحوه طراحی یک محصول و تأثیرش بر کاربر بیش از آنچه سازنده اعلام میکنه رو شرح بدید. ما در نشونت سعی کردیم این صفحه رو همیشه به روز و آپدیت نگه داریم و با آپدیت های گوگل همراه بشیم تا این همراهی با آپدیت های گوگل به روند اجرای صحیح پروژه های سئو کمک کنه. دگردیسی، نخستین پلتفرم آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ در ایران است که با هدف ایجاد مرجعی کامل از آموزش‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط ایجاد شده است.

“گری الیس” که یکی از متخصصان گوگل است اسم این بروزرسانی را به شوخی “فرد” گذاشت اما بعدا اظهار کرد که این نام گذاری به معنی تایید بروزرسانی از سمت گوگل نیست. الگوریتم MUM یک مدل چندمنظوره پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی به شمار می‌رود که گوگل برای درک بهتر سوالات پیچیده کاربران و ارائه نتایج دقیق‌تر طراحی کرده است. این الگوریتم قادر به تحلیل و ترکیب اطلاعات از منابع مختلف (متن، تصویر و ویدیو) و پاسخ‌گویی به زبان‌های گوناگون است. به طور کلی الگوریتم YMYL محتواهایی که ارتباط مستقیم با زندگی و وضعیت اقتصادی کاربران دارد را مورد برسی قرار می­دهد و وب سایت­های متخلف را جریمه خواهد کرد. به روز رسانی هسته اصلی گوگل در ماه مه 2020، با چالش بی نظیری در مورد چگونگی جستجو در جهان روبرو شد.

برای مبارزه با اسپم و کنترل کیفیت لینک‌های خروجی، گوگل، ماکروسافت و یاهو به طور مشترک، اقدام به معرفی ویژگی نوفالو در لینک‌ها کردند. لینک‌های نوفالو به صاحبان سایت‌ها کمک می‌کند تا تاثیر لینک‌های بی‌ارزش مانند لینک‌های ساخته شده در صفحات وبلاگ‌ها را از بین ببرند. اگرچه این اتفاق یک بروزرسانی الگوریتم نبود اما مسلما باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در نحوه عملکرد الگوریتم‌ها در آینده شد. برای بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت‌ها بر اساس الگوریتم مرغ مگس خوار، مهم است که نه تنها از کلمات کلیدی بلکه از مترادف‌ها و اصطلاحات مرتبط نیز استفاده شود. همچنین، تولید محتوا با کیفیت و مفهومی که به نیازهای واقعی کاربران پاسخ دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر، استفاده از کلمات کلیدی بی‌معنی و اسپمی در محتوا باعث جریمه شدن و رتبه‌بندی پایین‌تر سایت می‌شود.

هدف آژانس و آکادمی دی ام روم این است که با مشاوره و همراهی درست، بتوانید از تمام پتانسیل‌های فضای دیجیتال برای رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. از سوی دیگر متخصصانی را آموزش دهیم که با نتایج ارزش‌ آفرین و قابل‌ تحسین، فضای قابل اعتمادتری در اکوسیستم دیجیتال ایران خلق کنند. برای درک عملکرد گوگل کافئین به این مثال توجه کنید، مدتی است که کابینت های آشپزخانه شما کهنه و زهوار در رفته شده است، وقت آن رسیده که به جای تعمیر مجدد قفسه ها، به فکر بازسازی باشید. این سیستم جدید به Google امکان داده است تا داده ها را به مراتب کارآمدتر کرده و آنها را ذخیره کند. اگر بخواهیم الگوریتم گورخر گوگل را تشبیه کنیم، این الگوریتم مانند انسانی است که نه تنها خودش یک محصول را نمی خرد، بلکه اجازه نمی دهد دیگران هم در مورد آن فروشگاه یا محصول فکر کنند.

علاوه بر این، دیگر هدف این آپدیت درک درستی از مفهوم عبارات جستجو شده توسط کاربران بود. الگوریتم گوگل همینگبرد توانایی درک بهتری از منظور و خواسته کاربران را به این موتور جستجوگر می‌دهد. به این ترتیب کاربر می‌تواند با نوشتن خلاصه‌ای از آنچه به دنبال آن است جواب خود و حتی مطالب جالب دیگری پیرامون آن را نیز در گوگل بیابد. الگوریتم گوگل موبایل که با نام mobile-first index نیز شناخته می‌شود، احتمالاً مشهورترین الگوریتم در این لیست است. بر اساس این الگوریتم، گوگل وبسایت ها را بر اساس ورژن و نسخه موبایلی آن‌ها رتبه بندی می‌کند. الگوریتم پنگوئن گوگل، یکی از مهمترین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد.

وب‌سایت‌هایی که رتبه‌بندی خود را مشاهده کردند در اولین راه‌اندازی پنگوئن کاهش یافتند و آن‌هایی که در پاک کردن پروفایل لینک خود فعال بودند، بهبودهایی را تجربه کردند. در اردیبهشت ماه بود که وبسمتران متوجه افت قابل توجهی در ترافیک کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keyword) خود شدند. بعدا مت کاتس تایید کرد که روز می یک تغییر الگوریتم با هدف تحت تاثیر قرار دادن کلمات کلیدی طولانی بوده است. به نظر می‌رسید که سایت‌هایی که در مقیاس بزرگ محتواهایی بی‌کیفیت و کوتاه تولید می‌کردند بیشترین ضربه را از این الگوریتم خورده‌اند. این تغییرات، خبر از الگوریتم پاندا می‌دادند که در یکسال بعد یعنی 2011 معرفی شد. در واقع اصلی‌ترین هدف از آپدیت الگوریتم های گوگل، ارائه نتایج جستجوی بهتر، دقیق‌تر و مفیدتر برای کاربران اینترنت است.

این الگوریتم با بهره‌گیری از الگوریتم PageRank گوگل، تلاش می‌کند صفحات وب معتبر و متخصص را شناسایی کرده و آن‌ها را در نتایج جستجو به ترتیب اهمیت معرفی کند. یکی از ویژگی‌های بارز الگوریتم کافئین این است که به صورت زنده و مداوم به ربات‌ها دستورات مختلف می‌دهد تا صفحات وب را بررسی کرده و در صورت تغییر در محتوا، به‌روزرسانی نمایند. این به کاربران این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات به‌روز و جدیدتر دسترسی پیدا کنند. این الگوریتم‌ها چه هستند، هر کدام چه اثری روی رتبه‌ی گوگل می‌گذارد و چطور می‌توانیم از آخرین آپدیت های گوگل باخبر شویم، موضوعاتی است که می‌خواهیم در این مطلب از بخش آموزش سئو بلاگ پارس‌پک در مورد آن توضیح دهیم. EMD مخفف Exact Match Domain به معنی دامنه دقیقا مرتبط است و به دامنه‌هایی اشاره دارد که دقیقا شبیه به کلمه کلیدی هستند که کاربر آن را جستجو می‌کند.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/